Next Level -hankkeessa testattiin erilaisia tapoja järjestää hiilijalanjälkilaskennan valmennussarja
Keväällä 2024 Next Level -hanke järjesti Turun ammattikorkeakoulun johdolla täysin etänä toteutettavan hiilijalanjälkilaskennan valmennussarjan, joka oli suunnattu toimialarajattomasti kaikille varsinaissuomalaisille pk-yrityksille. Keväällä järjestettiin myös hiilijalanjälkilaskennan valmennussarja, joka oli suunnattu laivanrakennusteollisuuden yrityksille, jotka tekevät yhteistyötä Meyer Turun kanssa. Meyer Turun kanssa yhteistyössä tehty valmennussarja koostui neljästä työpajasta, joista ensimmäinen ja viimeinen kerta järjestettiin Turussa ja muut kerrat etäyhteydellä. Laivanrakennusteollisuuden yrityksille suunnattu työpaja sai jatkoa syksyllä 2024, kun valmennussarjaan osallistuneet yritykset kutsuttiin tapaamiseen, jossa kuultiin muun muassa mihin suuntaan laskenta on yrityksissä edennyt, mitä haasteita yritykset ovat kohdanneet ja minkälaisia tuloksia he ovat saaneet.
Syksyllä 2024 järjestettiin myös uudelleen kaikille toimialoille suunnattu työpaja, mutta tällä kertaa etäosallistumismahdollisuutta ei ollut ja kaikki neljä työpajakertaa järjestettiin paikan päällä Laitilassa.
Jokaisessa valmennussarjassa käsiteltiin hiilijalanjälkilaskennan perusteita ja tarkemmin laskennan teoriaa. Sarjan aikana käytiin läpi mm. hiilijalanjälkilaskennan päävaiheet ja vaihteista toiseen eteneminen, päästölaskentaa koskevia standardeja sekä esimerkkejä laskentaan ja sen soveltamiseen liittyen. Yritysvieraat ja käytännön laskentaesimerkit vaihtelivat valmennussarjan osallistujien ja sijainnin mukaan.
Next Level -hanke pyrkii arvioimaan hankkeen toimenpiteiden vaikuttavuutta teettämällä työpajojen osallistujille alku- ja loppukyselyn. Yhteensä valmennussarjojen vaikuttavuutta on arvioinut 38 osallistujaa: laivanrakennusteollisuuden yrityksille suunnattu työpajassa 24 osallistujaa, täysin etänä järjestettävässä työpajassa 7 osallistujaa ja paikan päällä Laitilassa järjestettävässä työpajassa 7 osallistujaa.
Jokainen vastaaja arvioi, että tietotaso liittyen hiilijalanjäljen laskentaan kasvoi valmennussarjan aikana joko vähäisesti tai runsaasti. Vaikuttavuuskyselyn mukaan suurin kasvu tietotasossa tapahtui täysin etänä järjestettävässä työpajassa, jossa jokainen vastaaja arvioi tietotason kasvaneen runsaasti.
Valmennussarjan lopussa suurin osa työpajaan osallistuneista arvioi, että valmennussarja johtaa yrityksessä käytännön toimenpiteisiin. Vaikuttavuuskyselyiden mukaan suurin vaikutus käytännön toimenpiteisiin nähtiin laivanrakennusteollisuuden yrityksille suunnatussa työpajassa, jossa noin kolmannes yrityksistä oli tehnyt käytännön toimenpiteitä ennen työpajasarjaa, kolmanneksessa yrityksistä toimenpiteitä oli tehty hieman ja loput kertoivat, että mitään toimenpiteitä yrityksessä ei ollut vielä tehty. Laivanrakennusteollisuuden yrityksille suunnatun valmennussarjan lopussa kuitenkin melkein jokainen (23 yritystä) työpajaan osallistunut arvioi, että valmennussarja johtaa yrityksessä käytännön toimenpiteisiin. Osallistujat kertoivat esimerkiksi ”aloittavansa laskennan yrityksessään” tai ”etsivänsä sopivan henkilön laskennan tekemiseksi” tai ”nostavansa asian esille työryhmässä”.
Kyselyiden tuloksista voidaan myös huomata, että laivanrakennusteollisuuden yrityksille suunnatussa työpajassa sekä paikan päällä Laitilassa järjestetyissä työpajoissa verkostoitumismahdollisuudet muiden yritysten tai toimijoiden kanssa koettiin paremmiksi, kun taas täysin etänä järjestettävässä työpajassa koettiin, että verkostoitumismahdollisuutta ei juuri ollut.
Lisäksi osallistujat kokivat, että työpajasarjat olivat ajankohtaisia ja tarpeellisia. Kaikissa työpajoissa osallistujat arvostivat erityisesti sitä, että työpajoissa käsiteltiin perustietoa hiilijalanjäljen laskemisesta. Laskennan konkreettisia esimerkkejä kaivattiin niiden työpajojen palautteissa, joissa yritysesimerkkejä ei ollut, kun taas muissa työpajoissa annettiin palautetta konkretiasta ja vertaisoppimisesta.
Erika Raitala
Turun ammattikorkeakoulu
Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmä