Kiertotalouslabra
Kiertotalouslabra on Turku AMK:n Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmän vetämä projektioppimisympäristö, jossa eri alojen opiskelijat työskentelevät tutkimusryhmän hankkeissa eri tehtävissä. Kukin opiskelija saa oman osaamisensa ja ammatillisen kiinnostuksensa suuntaisia tehtäviä, joita tehdään sekä itsenäisesti että ryhmissä. Kiertotalouslabrassa voi suorittaa harjoittelun tai opintopisteitä tai toimia opiskelija-assistenttina. Tehtävät kehittävät työelämätaitoja, kuten projektityöskentely- ja verkostoitumistaitoja, ja ne vahvistavat myös ammatti-identiteettiä ja tuovat arvokasta työkokemusta.
POY:ssä toiminta perustuu ongelmalähtöiseen projektityöskentelyyn. Projektit liittyvät kiertotalouteen ja niiden toimeksiantajina toimivat yritykset ja TKI-hankkeet.
Kiertotalouslabra sijaitsee Lemminkäisenkadun toimipisteessä A160-luokassa. Tervetuloa tutustumaan!
Voit myös ottaa yhteyttä kiertotalouslabra@turkuamk.fi
Julkaisuja aiheesta:
- Opinnäytetyö Ahopelto, H. 2018: Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö – kokemukset oppimisympäristön toiminnasta ja kehittämisestä sidosryhmien näkökulmasta
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena eri sidosryhmät ovat kokeneet projektioppimisympäristön, toteutuvatko sille asetetut tavoitteet ja miten projektioppimisympäristöä tulisi tulevaisuudessa kehittää eri sidosryhmien näkökulmasta. - Hillgren, E. & Nurmi, P 2018: Kiertotalouden innovaatioalustaa rakentamassa
Kiertotaloudessa on liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen edellyttävät avoimuutta ja yhteisiä kokeiluja eri toimijoiden välillä. Kiertotalous 2.0 -innovaatioalusta tuo toimijoita yhteen ja käynnistää uusia kehittämistoimia.Knuutila, H. ym. 2018: Kiertotalouskoulutusta – yhteistyöllä osaamista opiskelijoille ja yrityksille
Koulutus ja tutkimus ovat merkittävässä roolissa kiertotalouden edistämiseksi.Virta, M. 2018: Kiertotaloutta oppimassa
Kiertotalouden opettaminen vaatii erilaisen lähestymistavan kuin muiden aineiden opettaminen.Virta, M. 2017: Kiertotalouden opettaminen – Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö
Opinnäytetyö kuvaa, miten kiertotaloutta opitaan ja opetetaan parhaiten ja miten projektioppimisympäristö tukee ajattelutavan muutosta.Nurmi, P. 2017: Tarvitsemme: Kiertotalous 2.0
Kiertotalous 2.0 huomio luonnollisten ja teknisten kiertojen lisäksi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.Malve-Ahlroth, S. & Suominen, J. & Nurmi, Piia 2016: Ongelmalähtöinen projektioppiminen on avain kiertotalouteen
Millainen on kiertotalouden oppimisympäristö, joka huomioi oppimiseen vaikuttavat eri tekijät?