Kiertotalouslabra
Kiertotalouslabra on Turun ammattikorkeakoulun Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmän vetämä projektioppimisympäristö. Projektioppimisympäristö on yksi Turun ammattikorkeakoulun toimintatavoista. Toiminta pohjautuu innovaatiopedagogiikkaan.
POY:ssä toiminta perustuu ongelmalähtöiseen projektityöskentelyyn. Projektit liittyvät kiertotalouteen ja niiden toimeksiantajina toimivat yritykset ja TKI-hankkeet.
Kiertotalouslabra toimii opiskelijoista muodostettuna tiiminä, jota ohjaavat tutkimusryhmän asiantuntijat sekä opiskelijatoimitusjohtaja. Opiskelijat rekrytoidaan yleensä tiimiin pidemmäksi aikaa, ja toisinaan opiskelijat toteuttavat lyhyempiä yksittäisiä projekteja. Kukin opiskelija saa oman osaamisensa ja ammatillisen kiinnostuksensa suuntaisia tehtäviä, joita tehdään sekä itsenäisesti että ryhmissä. Opiskelijat myös tapaavat säännöllisesti palavereissa. Kiertotalouslabrassa työskentelee myös kansainvälisiä opiskelijoita.
Kiertotalouslabra sijaitsee Lemminkäisenkadun toimipisteessä A160-luokassa. Tervetuloa tutustumaan!
Voit myös ottaa yhteyttä kiertotalouslabra@turkuamk.fi
Julkaisuja aiheesta:
- Opinnäytetyö Ahopelto, H. 2018: Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö – kokemukset oppimisympäristön toiminnasta ja kehittämisestä sidosryhmien näkökulmasta
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena eri sidosryhmät ovat kokeneet projektioppimisympäristön, toteutuvatko sille asetetut tavoitteet ja miten projektioppimisympäristöä tulisi tulevaisuudessa kehittää eri sidosryhmien näkökulmasta. - Hillgren, E. & Nurmi, P 2018: Kiertotalouden innovaatioalustaa rakentamassa
Kiertotaloudessa on liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen edellyttävät avoimuutta ja yhteisiä kokeiluja eri toimijoiden välillä. Kiertotalous 2.0 -innovaatioalusta tuo toimijoita yhteen ja käynnistää uusia kehittämistoimia.Knuutila, H. ym. 2018: Kiertotalouskoulutusta – yhteistyöllä osaamista opiskelijoille ja yrityksille
Koulutus ja tutkimus ovat merkittävässä roolissa kiertotalouden edistämiseksi.Virta, M. 2018: Kiertotaloutta oppimassa
Kiertotalouden opettaminen vaatii erilaisen lähestymistavan kuin muiden aineiden opettaminen.Virta, M. 2017: Kiertotalouden opettaminen – Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö
Opinnäytetyö kuvaa, miten kiertotaloutta opitaan ja opetetaan parhaiten ja miten projektioppimisympäristö tukee ajattelutavan muutosta.Nurmi, P. 2017: Tarvitsemme: Kiertotalous 2.0
Kiertotalous 2.0 huomio luonnollisten ja teknisten kiertojen lisäksi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.Malve-Ahlroth, S. & Suominen, J. & Nurmi, Piia 2016: Ongelmalähtöinen projektioppiminen on avain kiertotalouteen
Millainen on kiertotalouden oppimisympäristö, joka huomioi oppimiseen vaikuttavat eri tekijät?