Mainonnan suunnittelijan matka kiertotalouteen
Syksyllä 2017 luokkani sai opettajaltamme viestin, jossa haettiin opiskelijoita mukaan Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristön Ruisrock-projektiin. Aiheena oli puhdas vesi ja tarvetta oli mainonnan ja viestinnän osaajille.
Ajatuskulkuni meni jotakuinkin näin:
Puhdas vesi – juon, mainonta – opiskelen, Ruisrock – no miksipä ei!
Lähdin siis ummikkona kokeilemaan onneani ja löysin itseni lopulta RuisH2Ock-projektin viestintätiimin vastaavana. Tästä alkoi taipaleeni Kiertotalous 2.0:n riveissä.
Kaksi vuotta hyvää meininkiä ja itsensä haastamista
Viimeisen kahden vuoden aikana olen ehtinyt toimimaan projektityöntekijänä, suorittanut työharjoittelun ja toiminut opiskelija-assistenttina erilaisten hankkeiden ja projektien parissa. Pääasiassa olen toiminut viestintävastaavien assistenttina, mutta on minulle uskottu myös aivan omia projekteja hoidettavaksi!
Työ on ollut monipuolista, kiinnostavaa ja paikoin haastavaakin. Aihealueita on ollut aina tekstiilikierrätyksestä nuorten kesätöihin. Työtehtäviä puolestaan hankkeiden visuaalisten ilmeiden suunnittelusta tapahtumien juontamiseen. Erityisen hyvänä koen sen, että olen aina saanut itse vaikuttaa työtehtäviini ja tuntimääriini. Työ on tarjonnut arvokasta kokemusta, verkostoitumista ja monipuolisesti tietoa aloilta, joihin en olisi uskonut koskaan edes törmääväni.
Voiko tästä tehdä opinnäytetyön?
Olen siis juuri valmistumisen kynnyksellä oleva mainonnan suunnittelija. Yhä tänäkin päivänä sanalla mainonta tuntuu olevan negatiivinen kaiku monien ihmisten korvissa ja olenkin usein saanut kuulla kysymyksen ”Mitä ihmettä mainonnan suunnittelija tekee kiertotalouden parissa?” Totuus on kuitenkin se, että harva asia – kuinka hyvää tarkoittava tahansa – saa näkyvyyttä tämän päivän informaatioähkyssä ilman suunnitelmallista viestintää.
Miettiessäni opinnäytetyöni aihetta ajatukseni palasivat yhä uudelleen ja uudelleen kiertotalouden markkinointiin. Onko tästä olemassa jonkinlaista tietoa? Onko tällaista käsitettä edes olemassa? Pitkän harkinnan jälkeen esitin ideani opettajallemme ja sain varovaisen hyväksynnän yhdistettynä varoitukseen, ettei aiheesta luultavasti ole saatavilla valmista taustamateriaalia. Päätin kuitenkin tarttua haasteeseen ja lähteä tutkimaan kiertotalouden markkinoinnin nykytilaa ja kuinka sitä voisi parantaa tulevaisuudessa.
Keskityn työssäni erityisesti kuluttajakokemuksiin, tunnettujen kiertotalousyritysten markkinointitavoitteisiin ja -keinoihin sekä siihen, kuinka hyvin nämä kaksi kohtaavat. Näiden pohjalta kartoitin toimivimpia tulevaisuuden markkinointikeinoja. Toivon työstäni olevan apua niin mainonnan ammattilaisille, kiertotalousyritysten viestintävastaaville kuin kiertotaloudesta yleisesti kiinnostuneillekin!
Opinnäytetyö on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627051
Ilman töitäni Kiertotalous 2.0:ssa olisin tuskin koskaan keksinyt kirjoittaa opinnäytetyötäni kiertotalouden markkinoinnista. Haluankin siis kiittää tästä ajasta ja kaikesta mitä olen oppinut. Uskon saaneeni paljon mittaamattoman arvokasta tietoja ja työkokemusta tulevaisuuteen!
– Jemina Hongell