Kuinka aktiivisia matkakohteet ovat viestimään vastuullisuusasioista?

27.05.2021

CarbonWisen opiskelijat toteuttivat hankeyhteistyökumppanillemme Visit Espoolle tutkimuksen matkakohteiden vastuullisuusviestinnästä.  

Tehtävänä oli tutkia valittujen maailman kaupunkien viestintää vastuullisuusasioista. Kaupunkien viestintä rajattiin Visit-organisaatioihin, ja erityisesti heidän verkkosivuihinsa. Myös sosiaalisen median kanavista Facebookin ja Instagramin julkaisuja tarkasteltiin syyskuun 2020 ajalta.  

Tutkittavia aiheita olivat se, miten kyseinen organisaatio viestii matkailun vastuullisuusaiheista nettisivuillaan sekä sosiaalisen median kanavissa – vai viestiikö ollenkaan ja se, kuinka alueen vastuullisia toimijoita nostetaan esille. Samalla tehtiin huomioita myös mielenkiintoista ja erilaisista tavoista vastuullisuuden teemojen esiintuomiseksi 

Katsaus tehtiin 19 kaupunkiin, osa oli ennalta määriteltyjä, osa opiskelijoiden oman mielenkiinnon kohteiden mukaan valikoituneita. Mukana oli neljä suomalaista kaupunkia, 12 muuta eurooppalaista sekä kolme kaupunkia muualta maailmasta.  

Katsauksen jälkeen kaupungit luokiteltiin vastuullisuusviestinnän menestyksekkyyden mukaan kategorioihin erinomainen – hyvä – välttävä – heikko. Mainittakoon lyhyesti, että suomalaiset sekä pohjoismaiset kaupungit pärjäsivät yleisesti ottaen vertailussa hyvin, erinomaiseen kategoriaan ylsi Suomesta Lahti sekä Posio ja lisäksi Ruotsin Göteborg sekä Tanskan Kööpenhamina.  

Yllättävinä sijoituksina voidaan nostaa esimerkiksi luontomatkailusta elävä Islannin Reykjavik sekä kiertotalousmaa Alankomaiden Amsterdam kategoriasta heikko. Positiivisena yllätyksenä taas mainittakoon usein kulutuksen kaupungiksi miellettävä Ranskan Pariisi, sijoittuen kategoriaan hyvä.  

 

Lue lisää tuloksista täältä:

Vastuulliset matkakohteet -raportti 4.2.2021

Vastuulliset matkakohteet -esitys 4.2.2021