Luovaa ideointia ja työn konkreettisia tuloksia
Moikka! Olen Tea ja opiskelen markkinointia Turun ammattikorkeakoulussa. Olen kesän Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmässä harjoittelijana ja seuraavaksi kerron lisää siitä, mitä kaikkea pääsin harjoittelun aikana tekemään ja oppimaan. Harjoittelu tehtiin käytännössä kokonaan etänä, mutta mielestäni kaikki toimi silti suhteellisen mutkattomasti ja ehdimme tehdä vaikka mitä!
Harjoittelun alussa meille harkkareille jaettiin projektit, joiden parissa tulisimme viettämään kesän. Itse pääsin kolmen hengen ryhmään, jossa aloimme työstämään Unwasted-yritykseltä saamaamme toimeksiantoa sosiaaliseen mediaan ja näkyvyyteen liittyen. Kesän toisena projektina meillä oli SUSIE-hankkeeseen liittyvää tutkimustyötä.
Unwasted on kesän pääprojektimme ja tapasimmekin yrityksen edustajat pian harjoittelumme alettua. Saimme heiltä kesän toimeksiannon, joka oli koko ryhmällemme mieleinen. Ensisijaisena toimeksiantona saimme luoda sosiaalisen median suunnitelman ja toteuttaa suunnittelemiamme sisältöjä yritykselle. Oli siistiä päästä käyttämään luovuutta ja suunnittelemaan konkreettisia julkaisuja ja haastamaan itseään niiden parissa. Unwasted on palvelu, jonka ensisijaisena tavoitteena on vähentää kaupoissa syntyvää ruokahävikin määrää. Unwasted-mobiilisovelluksen kautta voit valita tarjolla olevista ruokakasseista omiin tarpeisiisi sopivimman ja käydä noutamassa sen lähikauppasi kassalta.
Oli siistiä päästä käyttämään luovuutta ja suunnittelemaan konkreettisia julkaisuja!
Unwastedin antamaa projektia oli todella mielenkiintoista tehdä ja kivassa porukassa työt etenivät hyvin, vaikka suurin osa hommista tehtiinkin etänä. Projektissa kiinnostavinta oli uuteen yritykseen tutustuminen ja sosiaalisen median sisältöjen luominen.
Tsekkaa täältä Unwastedin nettisivut.
Toisena kesäprojektina pääsimme mukaan SUSIE-nimiseen hankkeeseen, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa itse kiertotaloudesta ja myös siihen liittyvistä asenteista sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjoituksissa. Yleisten asenteiden kartoittamista varten tutustuimme kaikille ryhmäläisillemme uuteen tutkimusmenetelmään, netnografiaan, joka oli hyvin mielenkiintoinen tapa löytää tietoa ihmisten asenteista kiertotaloutta ja ilmastonmuutosta kohtaan.
Yleensä tiedonhaussa tulee käytettyä vain tieteellisiä lähteitä, mutta oli mielenkiintoista hankkia tietoa sosiaalisen median kanavista, keskustelupalstoilta ja verkkomedioista. Netnografian avulla löysimme paljon sellaista tietoa ihmisten ajattelumaailmasta ja mielipiteistä, jota harvoin näkee tieteellisissä teksteissä.
Tansanialaisryhmän tapaaminen oli hieno kokemus ja ainutkertainen tilaisuus!
SUSIE-hankkeeseen liittyen tapasimme tansanialaisen opiskelijaryhmän kanssa kaksi kertaa ja jaoimme löytämäämme tietoa. Tansanialaisryhmän tapaaminen oli hieno ja ainutkertainen tilaisuus tavata uusia ihmisiä toiselta puolelta maailmaa ja keskustella yhteisestä aiheesta heidän kanssaan. Keskustelimme myös maidemme eroavaisuuksista kiertotalouden tavoitteiden ja jo toteutuneiden tekojen suhteen. Oli erittäin mielenkiintoista kuulla niinkin erilaisen maan tilanteesta ja toisaalta nähdä heidän vahva tahtotilansa toimia sekä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden että ympäristön hyvinvoinnin kannalta kestävällä tavalla.
Tea Lundell